مرکز مردمی نفس

  ارسال شده در 30 اردیبهشت 1400


مرکز مردمی نفس

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با اشاره به تأسیس مرکز نیکوکاری نفس:

رویکرد مرکز نیکوکاری نفس فرهنگسازی، مشاوره و حمایت از خانواده هایی است که تصمیم به سقط ارادی جنین سالم خود دارند

دکتر ذاکریان، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی ضمن اعلام خبر افتتاح مرکز نیکوکاری نفس در سی امین روز از اردیبهشت ماه سال جاری، رویکرد محوری این مرکز را فرهنگسازی، مشاوره و حمایت از خانوادهایی دانست که تصمیم به سقط جنین سالم خود بصورت ارادی و تعمدی دارند.

به گزارش روابط عمومی بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی، دکتر ذاکریان با اشاره به وضعیت بحرانی جمعیت در کشور و ضرورت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در این راستا، مقابله با سقط جنین های عمدی و تغییر نگرش خانواده ها نسبت به این امر را یکی از راهکارهای موثر در افزایش جمعیت کشور برشمرد و افزود: طبق آمار رسمی، روزانه در کشور ما حدود یک‌هزار سقط جنین صورت می گیرد که از این میزان تنها پنج درصد بصورت غیر ارادی و قانونی اتفاق می افتد و در 95 درصد باقیمانده عمل سقط بصورت غیرقانونی و با بنا بر خواست خانواده ها صورت می پذیرد که چنانچه اقدامات موثر و پیشگیرانه ای در این جهت صورت بپذیرد ، گام موثری در جهت بهبود شرایط بحرانی جمعیت کشورمان خواهد بود.

وی با بیان اینکه این اقدام خانواده ها می تواند دلایل مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... داشته باشد افزود: گاهی هنجارهای عرفی و قبح های اجتماعی که هیچ وجهه قانونی و مبنای شرعی هم ندارند، سبب چنین تصمیمات اشتباهی در خانواده ها می شوند مثلا اینکه یک زوج در دوران عقد ناخواسته فرزند دار شده اند یا بارداری در سن بالای 40 سال و یا زیر 20 سال اتفاق افتاده است، همچنین ممکن است خانواده ای سقف خاصی برای تعداد فرزندانشان قائل باشند و یا جنسیت جنین را ملاک فرزند داشتن یا نداشتن قرار دهند و لذا در همه این موارد ممکن است والدین تحت تفکرات ناصحیح دست به قتل فرزند سالم خود بزنند و چرخه زندگی او را در همان دوران جنینی قطع کنند در  حالیکه می توان با یک ارتباط گیری درست و ارائه حمایت های لازم آنها را از حرکت در چنین مسیری که هم به لحاظ قانونی و هم شرعی و اخلاقی ناپسند است، بازداشت.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی همچنین با چندوجهی خواندن خدمات مرکز نیکوکاری نفس ( از جمله خدمات فرهنگی، اقتصادی، مشاوره ای و...) گفت: در بخش ارائه خدمات مالی مرکز، چنانچه خانواده ای طبق تحقیقات و بررسی های ما نیازمند شناخته شود، حمایت های مالی مرکز در دوران پس از تولد فرزند و حتی تا 5 سالگی کودک ادامه خواهد داشت. همچنین به زوج هایی که در دوران عقد فرزند دار شده و در عین حال توان مالی برای شروع زندگی مشترک را ندارند مرکز نیکوکاری نفس کمک های مالی جهت تهیه جهیزیه به آنان خواهد داشت.

دکتر ذاکریان در ادامه، به روند شکل گیری مرکز نیکوکاری نفس و همراهی برخی نهادها در این مسیر اشاره کرد و گفت: پس از نخستین جلسه ای که اوایل اسفندماه با نماینده ولی فقیه در استان داشتیم و تاکیدی که ایشان بر پیگیری و پایه گذاری مرکز نیکوکاری نفس داشتند، تأمل و اهتمام در ساختارسازی چنین مجموعه ای قوت گرفت و به لطف خداوند، توانستیم یک سازمان مردمی با وجاهت قانونی را تحت حمایت ویژه بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دادستانی استان و با نام مرکز نیکوکاری نفس پایه گذاری کنیم.

وی اضافه کرد: مجوزهای لازم جهت راه اندازی این مرکز نیز از نهادهای مختلف؛ از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت جلب مشارکت خیرین، سازمان سازندگی سپاه پاسداران جهت فعالیت‌های میدانی و سازمان فرهنگی-تربیتی نفس از سازمان تبلیغات اسلامی استان اخذ شده تا مجموع فعالیت‌های این بخش ها بتواند گامی موثر در تغییر نگرش خانواده ها و کاهش آمار سقط جنین های ارادی و غیر قانونی باشد.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی، همچنین با اشاره به نقش مراقبین سلامت مادران باردار و بویژه ماما ها در هدایت مادرانی که قصد سقط جنین سالم خود را دارند به مرکز نیکوکاری نفس گفت: طی ماه های آینده  دوره‌ های آموزشی برای این گروه درمانی برگزار خواهد شد تا بتوانند ارتباطی هر چه موثر تر را بین این مادران و مرکز نفس بر قرار کنند.

 دکتر ذاکریان در پایان با اشاره به نياز مرکز نفس به همراهی قشرهای مختلف خیرین در استان گفت: این مرکز تازه تاسیس هم در بخش ترویج و تبلیغ، هم در بخش مشارکت‌های عمومی و هم در حوزه‌ های تخصصی نیازمند مشارکت عزیزان نیکوکار است و از همه متخصصان در حوزه زنان و زايمان ، ماماها و حتی داروخانه ها و پزشکان عمومی درخواست میکنم تا چنانچه زنان بارداری با هدف سقط جنین به آنها مراجعه می کنند، ایشان را جهت دریافت مشاوره و حمایت های لازم به مرکز نفس ارجاع دهند. در حوزه رسانه نیز  از فعالان این عرصه درخواست همکاری در جهت فرهنگسازی و تولید آثار فرهنگی اثر گذار را داریم.

راههای ارتباطی با مرکز مردمی نفس

💠اینستاگرام
https://www.instagram.com/nafasmardomi?r=nametag
💠 ایمیل
Nafasmardomi@yahoo.com

💠آدرس و تلفن :
مشهد، خیابان چمن، بین چمن50و48 پلاک 60

05133694704
09026262663

شبکه‌های اجتماعی

ویدئوهای اخیر